Szukaj szczoteczki

W jaki sposób możemy wzmocnić swoje szkliwo?

2 kwietnia 2019

Szkliwo stanowi dla naszych zębów barierę ochronną i jest najtwardszą tkanką w ludzkim organizmie. Składają się na nie związki nieorganiczne, i to właśnie one zapewniają mu tak dużą twardość. Niestety, u niektórych ludzi szkliwo jest nieco słabsze niż powinno, poza tym każdego dnia zostaje ono narażone na uszkodzenia, ścieranie i pęknięcia. Ale bez obaw. Istnieją sposoby, by wzmocnić swoje szkliwo i po lekturze tego artykułu będziecie już o nich wiedzieli wszystko.

1. Zadbaj o właściwą higienę jamy ustnej.

Wydaje się to oczywiste, ale warto to podkreślić. Codzienna, kompleksowa higiena jamy ustnej jest w stanie najlepiej zadbać o nasze szkliwo. Pamiętajmy, że samo szczotkowanie zębów nie wystarczy – powinniśmy uzupełniać je przepłukiwaniem ust specjalnymi płukankami, nitkowaniem, czy używaniem irygatorów. Warto też, by produkty, z których korzystamy, posiadały w swoim składzie fluor, ponieważ substancja ta doskonale uodparnia szkliwo na szkodliwe działanie różnego rodzaju kwasów oraz bardzo dobrze je remineralizuje.

2. Regularnie odwiedzaj stomatologa.

Kolejna z „oczywistości”. Tylko stomatolog jest w stanie odpowiednio szybko dostrzec pojawiające się w naszej jamie ustnej ubytki próchnicowe, a także profesjonalnie je usunąć. Ponadto w specjalistycznym gabinecie możemy poddać się wielu zabiegom wzmacniającym nasze szkliwo. Takim jak chociażby fluoryzacja, która ma na celu wzmocnienie szkliwa i uodpornienie go na ataki kwasów. Najlepiej, gdybyśmy udawali się z wizytą do dentysty przynajmniej raz na pół roku.

3. Zrezygnuj z napojów gazowanych.

Jeśli chcesz, by twoje szkliwo było mocne i zdrowe, poza odpowiednim dbaniem o higienę jamy ustnej i regularnymi wizytami u stomatologa powinieneś całkowicie odstawić napoje gazowane. Mowa tu głównie o takich produktach jak cola, sprite, mirinda, itp. Wszystkie tego typu napoje zawierają kwas fosforowy, który wypłukuje z organizmu wapń i zaburza jego przyswajanie, tym samym osłabiając nasze szkliwo.

4. Skończ ze słodyczami.

Cukier zawarty w słodyczach to największy żywiciel bakterii, dlatego słodkich przyjemności również powinniśmy sobie odmówić. Znajdujące się w jamie ustnej mikroorganizmy przekształcają go w kwasy, które rozmiękczają szkliwo, czyniąc je coraz mniej odpornym. Zasada jest prosta – czym mniej słodyczy, tym dla twojego szkliwa lepiej.

5. Spożywaj produkty bogate w wapń.

Szkliwo lubi wszystkie produkty mleczne. A to dlatego, że są one bogate w wapń, która doskonale je remineralizuje. Oprócz samego mleka i jego najróżniejszych przetworów, dobrze by było, gdybyśmy często posiłkowali się jogurtami, serami żółtymi, jajkami, rybami, czy orzechami.

6. Korzystaj ze słońca.

Promienie słoneczne są doskonałym źródłem witaminy D, która wspiera w organizmie przyswajanie wapnia. Długie spacery podczas bezchmurnych dni są jak najbardziej wskazane!

7. Zaprzyjaźnij się z zieloną herbatą.

Zielona herbata zawiera w swoim składzie witaminę D i fluor, czyli związki, które bardzo dobrze wpływają na szkliwo. Niektórzy specjaliści uważają też, że pomaga ona w przyswajaniu przez organizm wapnia. Wprawdzie tradycyjna herbata również posiada te wszystkie właściwości, ale przy okazji niestety barwi też zęby.

8. Żuj gumy bez cukru.

Lubisz żuć gumę? Niestety, ta zawierająca cukier nie jest dla naszego szkliwa zdrowa, ponieważ staje się pokarmem dla bakterii. Za to całkiem dobrze wpływa na szkliwo guma pozbawiona cukru. Dlaczego? Otóż pobudza ona jamę ustną do zwiększenia ilości produkowanej śliny, a ta z kolei posiada w swoim składzie wiele zdrowych składników, takich jak chociażby fosfor czy wapń.

9. Jedz warzywa.

Warzywa posiadają w swoim składzie witaminę A, która z kolei wspomaga prawidłowy przepływ zawierającej mnóstwo zdrowych składników śliny. Oprócz warzyw dobrze jest też spożywać tran.

10. Strzeż się przed antybiotykami.

Antybiotyki wypłukują z organizmu nie tylko chorobotwórcze związki, ale również pożyteczne bakterie, czyli te odpowiadające za redukcję mikroorganizmów prowadzących do erozji zębów. Jeśli jednak terapia antybiotykowa jest w naszym wypadku konieczna, warto byśmy podczas niej spożywali takie produkty jak jogurty, kefiry, czy warzywa, gdyż wszystkie one pozwolą nam na odbudowanie zniszczonej flory bakteryjnej.

Mirosław Fojut Administrator

Lekarz specjalista, pasjonat rynku szczoteczek elektrycznych oraz towarzyszących im innowacji. Jestem autorem artykułów dotyczących nie tylko mojego zawodu, czyli chorób jamy ustnej i zębów, ale także tych bardziej „na luzie”, o tym, co w dentystycznej trawie piszczy. Śledzę na bieżąco nowinki dentystyczne od Ameryki po Chiny, aby móc dzielić się swoją wiedzą nie tylko ze swoimi pacjentami, ale też Wami, czytelnikami. Żywię tym samym nadzieję, że moi koledzy po fachu również zaczną się otwierać na innowacje po zapoznaniu się z nimi i wprowadzać nowatorskie metody leczenia do polskich gabinetów.

social media
Sending
Ocena czytelników
5 (1 vote)
Kategoria : Blog

Dodaj komentarz

<