Szukaj szczoteczki

Czym zastąpić cukier? Oto lista zdrowych zamienników

9 kwietnia 2019

Powszechnie wiadomo, że cukier ma negatywny wpływ na zdrowie naszych zębów. Jest doskonałą pożywką dla bakterii i prowadzi do powstawania próchnicy. Stomatolodzy są zgodni, że należy ograniczać jego spożywanie, a najlepiej całkowicie wykluczyć go ze swojej diety. Pytanie tylko, czym go w takim wypadku zastąpić? Możliwości jest całkiem sporo.

Cukier nie tylko posiada negatywne oddziaływanie na zęby, ale również prowadzi do wielu schorzeń, takich jak otyłość, cukrzyca, czy choroby sercowo-naczyniowe. Warto w tym miejscu podkreślić, że już zaledwie kilka minut po wprowadzeniu go do jamy ustnej nasze pH zostaje zredukowane do niższego poziomu niż zalecany. Odbudowane zostaje ono dopiero dzięki działaniu śliny, jednak zanim do tego dochodzi, cukry i kwasy nawet przez godzinę gromadzą w jamie ustnej bakterie.

Na szczęście, osoby lubujące się w słodkim smaku nie muszą być zdani na całkowite pożegnanie się z nim. Rynek oferuje obecnie całe mnóstwo doskonałych, a przede wszystkim zdrowych zamienników cukru. Ich listę przygotowaliśmy dla was poniżej.

1. Miód

Najpopularniejszym zamiennikiem cukru jest miód. Do jego głównych składników należą glukozy i fruktozy, jednak poza nimi zawiera on w swoim składzie wiele wartościowych specyfików: witaminy z grupy B, białka, enzymy, garbniki, woski, olejki lotne, pyłki kwiatowe, oraz kwasy organiczne. Właśnie za ich sprawą miód posiada właściwości zdrowotne, wśród których możemy wyróżnić działania bakteriobójcze i grzybobójcze, oraz łagodzenie kaszlu, kataru, czy astmy. Wprawdzie stosowany w dużej ilości również może wzmagać prawdopodobieństwo powstania próchnicy, jednak jego użytkowanie jest dla naszej jamy ustnej znacznie zdrowsze niż korzystanie z cukru.

2. Syrop klonowy

Ten tradycyjny, kanadyjski przysmak, pozyskuje się z soku z pni klonów poprzez odparowanie wody. W jego składzie znajdziemy sporą ilość cukru, ale też wapń, magnez, potas, fosfor, mangan, a także różnego rodzaju witaminy grupy B i polifenole, posiadające działanie antyoksydacyjne i przeciwnowotworowe. Wszystko to sprawia, że syrop klonowy jest od tradycyjnego cukru dla naszego organizmu znacznie zdrowszy. Należy jednak pamiętać, by nie przesadzać z jego użytkowaniem – zawiera on niestety duże ilości sacharozy (od 52 do nawet 75%), która może prowadzić do otyłości i chorób serca. Z uwagi na to nie jest wskazane, by z syropu klonowego korzystały osoby znajdujące się na diecie bezcukrowej i diabetycy.

3. Ksylitol

Kolejny ciekawy zamiennik tradycyjnego cukru to ksylitol. Jest on wytwarzany z kory brzozy i z uwagi na niską kaloryczność oraz niski stopień indeksu glikemicznego w szczególności poleca się go cukrzykom. Ksylitol posiada jednak wiele właściwości zdrowotnych: zapobiega zakwaszaniu organizmu, bierze udział w przyswajaniu przez organizm wapnia i magnezu, poprawia mineralizację kości i odporność organizmu. Nie należy go jednak spożywać w zbyt dużych ilościach – trzy łyżeczki ksylitolu dziennie to wszystko, na co możemy sobie pozwolić.

4. Syrop daktylowy

Syrop daktylowy posiada takie same właściwości jak daktyle, innymi słowy zawiera w swoim składzie wartościowe witaminy B i E, karoteny, fosfor, żelazo i wapń. Doskonale sprawdza się dodawany do herbaty czy domowych ciast. Również należy jednak stosować go wstrzemięźliwe, ponieważ cechuje się wysoką kalorycznością.

5. Stewia

Stewia jest rośliną wywodzącą się z Ameryki Południowej i jej liście oraz łodygi są nawet 300 razy słodsze od cukru. Wszystko za sprawą zawartych w nich glikozydów stewiolowych, które nie dość, że doskonale odgrywają rolę słodzika, to jeszcze nie posiadają kalorii. W ich składzie znajdziemy za to witaminy B i C, oraz cenne minerały, takie jak wapń, magnez czy potas. Na rynku mamy dostępne zarówno liście stewii, jak i zawierające ją tabletki i płyny. Roślina ta ma dość gorzkawy posmak, który dla niektórych osób nie jest zbyt przyjemny.

6. Melasa

Melasa, czyli ciemnobrązowy syrop powstający przy produkcji cukru, zawiera takie składniki jak wapń, magnez, żelazo, fosfor, potas, oraz witaminy B. Wszystko to sprawia, że doskonale sprawdza się w obniżaniu we krwi złego cholesterolu, a także znajduje zastosowanie w leczeniu astmy i problemów alergicznych. Ze względu na wysoką kaloryczność i poziom indeksu glikemicznego nie powinni jej stosować diabetycy.

7. Erytrytol

Erotrytol to podobnie jak ksylitol alkohol polihydroksylowy. Uzyskuje się go poprzez fermentację glicerolu, wykorzystując do tego procesu szczep drożdży. Prawie nie zawiera kalorii, a jego indeks glikemiczny wynosi zero, więc jest polecany zarówno diabetykom, jak i osobom cierpiącym na cukrzycę. Według niektórych ekspertów jest też w stanie ograniczać rozwój próchnicy, dlatego że hamuje procesy fermentacyjne niektórych cukrów. Co ważne, w przeciwieństwie do pozostałych zamienników, można go bezpiecznie używać nawet w dużych ilościach.

Mirosław Fojut Administrator

Lekarz specjalista, pasjonat rynku szczoteczek elektrycznych oraz towarzyszących im innowacji. Jestem autorem artykułów dotyczących nie tylko mojego zawodu, czyli chorób jamy ustnej i zębów, ale także tych bardziej „na luzie”, o tym, co w dentystycznej trawie piszczy. Śledzę na bieżąco nowinki dentystyczne od Ameryki po Chiny, aby móc dzielić się swoją wiedzą nie tylko ze swoimi pacjentami, ale też Wami, czytelnikami. Żywię tym samym nadzieję, że moi koledzy po fachu również zaczną się otwierać na innowacje po zapoznaniu się z nimi i wprowadzać nowatorskie metody leczenia do polskich gabinetów.

social media
Sending
Ocena czytelników
0 (0 votes)
Kategoria : Blog

Dodaj komentarz