Szukaj szczoteczki

Niekorzystne efekty gumy do żucia

1 1 czerwca 2018

Wszyscy wiemy, jak korzystna może być guma do żucia. Obniża nasze pH w ustach, odświeża oddech. Do tego możemy zabrać ją ze sobą wszędzie, czy to w delegację, czy zwykłe wyjście ze znajomymi. Stanowi ona idealne rozwiązanie, gdy nie możemy zabrać ze sobą płynu do płukania jamy ustnej czy szczoteczki. Oczywiście, nie każda guma jest od razu skuteczna dla zdrowia – powinniśmy skupiać się na takich, które nie zawierają cukru. Jeśli zaś jego obecność jest dla nas warunkiem koniecznym, należy poszukać gumy zawierającej słodziki naturalne, takie jak ksylitol – naturalny cukier o bardzo pozytywnym działaniu na uzębienie. Innymi korzystnymi składnikami są sorbitol, laktitol i markitol. Ten pierwszy jest tu szczególnie wart uwagi, ponieważ stymuluje pracę jelit, odświeża i zabija bakterie. O znalezienie dobrej gumy nie jest zatem trudno. W tym artykule podpowiadamy, jak należy podejść do samej kwestii żucia, ponieważ nawet dobra guma może nam zaszkodzić.

Efekty żucia gumy – dwie strony medalu

Guma do żucia ma kilka pozytywnych efektów, stanowiących powód jej ogólnej popularności. Pobudza ona pracę ślinianek, pozwalając nam na produkowanie większej ilości śliny, która sama w sobie odgrywa ważną rolę w zachowaniu przez nas odpowiedniej higieny jamy ustnej, neutralizując kwasy zawarte w resztkach pokarmu, obmywając żeby i zabijając bakterie. Oczywiście, jak wszyscy zapewne wiemy, silnie miętowa guma odświeża też oddech. Guma pomaga nam również zwalczyć uczucie łaknienia, co sprzyja dietetykom. Żucie jej odpręża, poprzez zwiększenie poziomów serotoniny w mózgu. Żując gumę, jesteśmy też w stanie oczyścić przestrzenie międzyzębowe. Niektóre produkty zawierają też czyszczące mikrogranulki.

 

Guma do żucia

Guma balonowa – ulubiony przysmak wielu dzieci

 

Niestety, powiedzenie „co za dużo, to niezdrowo” jest tu jak najbardziej adekwatne – gumę powinno się żuć przez nie więcej niż 15 minut. Dłuższe rzucie może doprowadzić do obciążenia stawu skroniowo – żuchwowego, co może z kolei doprowadzić do jego przerostu. Przerost zaś jest przyczyną bruksizmu, czyli niekontrolowanego zgrzytania zębami, głównie w trakcie snu. Przyczynia się on do bólów głowy oraz uszkodzeń szkliwa.

Składniki gumy

W skład gumy do żucia wchodzą substancje pokroju aspartamu, których nadmiar może spowodować u nas biegunkę. Dlatego też powinniśmy zwalczać w sobie nawyk do przesadzania i sięgania po gumę raz za razem. Higiena jamy ustnej jest ważna, ale nie wymaga tez od nas reagowania dosłownie w kilka minut po posiłku. Niektórzy ludzie stosują nawet gumę jako kompletny zamiennik szczotkowania zębów, co jest zupełnie niewskazane. Jeżeli już mamy ochotę na częste odświeżanie naszej jamy ustnej, miętówki są dużo lepszym wyborem. Tak długo, jak same nie zawierają cukru, mogą stanowić idealny zamiennik gumy, podobnie z miętowymi drażetkami. Dzięki nim będziemy w stanie pobudzić nasze ślinianki do działania, lecz bez ryzyka przeciążenia stawu skroniowo-żuchwowego.

Zwróćmy też uwagę na gumy, które żują nasze pociechy. W produktach tych często można znaleźć substancje, nadające im fantazyjne smaki owoców lub Coli. Jak nietrudno się domyślić, potrafią one zaszkodzić uzębieniu. Dlatego też uczmy dzieci tego, że to guma miętowa pozbawiona cukru sprawdza się najlepiej. Początkowo może być z tym trudno, lecz z upływem lat każdy z nas w końcu uczy się doceniać miętową świeżość.

Od 5 lat jestem mamą. Kiedy szukałam informacji o tym, jak odpowiednio dbać o jamę ustną mojego synka, nie mogłam znaleźć wiarygodnych źródeł w Internecie. Z tego powodu zaczęłam przeglądać literaturę. Od tego czasu w Internecie zaczęło pojawiać się wiele informacji. Nie wszystkie jednak są zgodne z prawdą. Moim celem jest podawać wiarygodne informacje wszystkim rodzicom, którym zależy na tym, by odpowiednio dbać o zdrowie jamy ustnej swoich pociech.

Sending
Ocena czytelników
0 (0 votes)
Kategoria : Blog

Jedna odpowiedź

  1. żuję gumę 16 maja 2018

Dodaj komentarz