Szukaj szczoteczki

Niekorzystne efekty gumy do żucia

1 czerwca 2018

Wszyscy wiemy, jak korzystna może być guma do żucia. Obniża nasze pH w ustach, odświeża oddech. Do tego możemy zabrać ją ze sobą wszędzie, czy to w delegację, czy zwykłe wyjście ze znajomymi. Stanowi ona idealne rozwiązanie, gdy nie możemy zabrać ze sobą płynu do płukania jamy ustnej czy szczoteczki. Oczywiście, nie każda guma jest od razu skuteczna dla zdrowia – powinniśmy skupiać się na takich, które nie zawierają cukru. Jeśli zaś jego obecność jest dla nas warunkiem koniecznym, powinniśmy poszukać gumy zawierającej słodziki naturalne, takie jak ksylitol – naturalny cukier o bardzo pozytywnym działaniu na uzębienie.

Efekty żucia gumy – dwie strony medalu

Guma do żucia ma kilka pozytywnych efektów, stanowiących powód jej ogólnej popularności. Pobudza ona pracę ślinianek, pozwalając nam na produkowanie większej ilości śliny, która sama w sobie odgrywa ważną rolę w zachowaniu przez nas odpowiedniej higieny jamy ustnej, neutralizując kwasy zawarte w resztkach pokarmu, obmywając żeby i zabijając bakterie. Oczywiście, jak wszyscy zapewne wiemy, silnie miętowa guma odświeża też oddech. Niestety, powiedzenie „co za dużo, to niezdrowo” jest tu jak najbardziej adekwatne – gumę powinno się żuć przez nie więcej niż 15 minut. Dłuższe rzucie może doprowadzić do obciążenia stawu skroniowo – żuchwowego, co może z kolei doprowadzić do jego przerostu. Przerost zaś jest przyczyną bruksizmu, czyli niekontrolowanego zgrzytania zębami, także w trakcie snu.

Składniki gumy

W skład gumy do żucia wchodzą substancje pokroju aspartamu, których nadmiar może spowodować u nas biegunkę. Dlatego też powinniśmy zwalczać w sobie nawyk do przesadzania i sięgania po gumę raz za razem. Higiena jamy ustnej jest ważna, ale nie wymaga tez od nas reagowania dosłownie w kilka minut po posiłku. Niektórzy ludzie stosują nawet gumę jako kompletny zamiennik szczotkowania zębów, co jest zupełnie niewskazane. Jeżeli już mamy ochotę na częste odświeżanie naszej jamy ustnej, miętówki są dużo lepszym wyborem. Tak długo, jak same nie zawierają cukru, mogą stanowić idealny zamiennik gumy, podobnie z miętowymi drażetkami. Dzięki nim będziemy w stanie pobudzić nasze ślinianki do działania, lecz bez ryzyka przeciążenia stawu skroniowo-żuchwowego.

Kategoria : Blog | Tagi: ,