Szukaj szczoteczki

Składniki pozytywnie wpływające na zdrowie zębów

2 lipca 2019

Jak zapewne zdajecie sobie sprawę, do zachowania zdrowych i pięknych zębów nie wystarczy codzienna higiena jamy ustnej ani nawet regularne wizyty u stomatologa. Oprócz tego, aby móc cieszyć się dobrą kondycją jamy ustnej należy zadbać o odpowiednią dietę. Najważniejsze, by unikać produktów bogatych w cukry, artykułów barwiących oraz używek. Wśród składników, które spożywamy każdego dnia istnieją jednak również te, które mają pozytywny wpływ na zdrowie naszych zębów. W poniższym artykule postanowiliśmy Wam je przybliżyć.

Specjaliści zalecają, by myć zęby dwa razy dziennie, a do tego uzupełniać ten proces stosowaniem płynów do płukania jamy ustnej oraz nitkowaniem. Ponadto, dentyści instruują, że wizyty kontrolne w celu sprawdzenia stanu naszych zębów powinny odbywać się przynajmniej raz na pół roku. Do tego dochodzi jeszcze właściwa dieta. Niemal wszyscy wiemy, jakich produktów należy unikać – mowa tu o słodyczach, kawie, herbacie, czy używkach, gdyż sprzyjają one odkładaniu się płytki nazębnej, demineralizacji szkliwa oraz występowaniu na powierzchni zębów żółtobrunatnego osadu. Czy zastanawialiście się jednak kiedyś, które produkty mają pozytywny wpływ na zdrowie naszej jamy ustnej? Co jeść, aby nie musieć się martwić bakteriami i przebarwieniami? Zapoznajcie się z naszą listą.

1. Ryby

Rodzice na pewno niejednokrotnie zachęcali was do spożywania ryb, twierdząc, że są one źródłem witamin i energii. To prawda. Ryby zawierają w swoim składzie trzy bardzo istotne składniki: wapń, fosfor, oraz witaminę D. Dzięki nim wzmocniona zostaje gospodarka wapniowo-fosforanowa w organizmie, a przy tym poprawia się kondycja zębów. Ryby są również źródłem kwasów omega 3, które wspomagają przyswajanie wapnia.

2. Ser żółty

Zapewne niewielu z was wie, że dobroczynne właściwości dla zębów posiada również ser żółty. Dzięki niemu mamy bowiem szansę podnieść poziom pH płytki nazębnej, co pozwala zmniejszyć ryzyko wystąpienia próchnicy i chorób dziąseł. Ponadto, ser stanowi również bogate źródło wapnia i innych dobroczynnych minerałów, które doskonale wpływają na regenerację tkanki zębów.

3. Jabłka

Według specjalistów jabłka to idealne owoce dla zębów. W przeciwieństwie do cytrusów nie są bowiem bogate w szkodliwe kwasy, oraz nie posiadają, jak winogrona czy czereśnie, dużej ilości cukrów. Jabłka nie są ani za słodkie, ani za kwaśne, a ponadto zawierają składniki, które pozwalają naturalnie oczyścić jamę ustną z drobnoustrojów. Wszystko dlatego, że pobudzają do działania ślinę, która, znajdując się we wzmożonej ilości, obmywa resztki jedzenia z przestrzeni międzyzębowych.

4. Mleko

Gdy w naszym organizmie zaczyna brakować wapnia, jest ono czerpane z zapasów zgromadzonych w poszczególnych tkankach ciała. W ten sposób zostają osłabione kości i zęby. Właśnie dlatego tak ważne jest, by spożywać jak najwięcej produktów bogatych w wapń, które pozwolą na regularne uzupełnianie organizmu o ten pierwiastek chemiczny. Jednym z takich artykułów jest mleko, ale dla zębów zdrowe są również wszystkie inne przetwory mleczne, takie jak jogurty naturalne, kefiry, czy wspomniane wcześniej sery.

5. Marchew

Marchew ma doskonały wpływ nie tylko na zdrowie jamy ustnej, ale i całego organizmu. Do jej szerokich właściwości możemy zaliczyć wzmocnienie i utrzymanie w dobrym stanie dziąseł, branie udziału w mineralizacji zębów, stymulację wytwarzania śliny, a nawet właściwości antybakteryjne i przeciwzapalne. Wszystko głównie dzięki witaminie A. Ponadto, stomatolodzy zalecają częste podawanie surowej marchwi dzieciom, ponieważ ma ona dobroczynny wpływ na formowanie u najmłodszych prawidłowego zgryzu i potrafi prostować zęby.

6. Brokuły

Koenzym Q10 to organiczny związek chemiczny, który zwiększa odporność zębów, wpływa na kondycję przyzębia, oraz chroni nas przed bakteriami prowadzącymi do wykształcania się paradontozy. Znajdziemy go w brokułach, które stanowią jego naturalne źródło. Ponadto, brokuły zawierają spore ilości wapnia, dzięki czemu działają profilaktycznie przeciw odsłanianiu się szyjek zębowych.

7. Zielona herbata

Zielona herbata jest popularna szczególnie w Japonii, i zdaniem wielu właśnie dlatego Japończycy mogą się cieszyć tak zdrowymi zębami. Nie ulega wątpliwości, że zawarty w niej fluor pozwala skutecznie walczyć z próchnicą i wzmocnić szkliwo, zaś zawarte w zielonej herbacie związki polifenolowe chronią błonę śluzową przed zakażeniami i posiadają działanie antybakteryjne.

Mirosław Fojut Administrator

Lekarz specjalista, pasjonat rynku szczoteczek elektrycznych oraz towarzyszących im innowacji. Jestem autorem artykułów dotyczących nie tylko mojego zawodu, czyli chorób jamy ustnej i zębów, ale także tych bardziej „na luzie”, o tym, co w dentystycznej trawie piszczy. Śledzę na bieżąco nowinki dentystyczne od Ameryki po Chiny, aby móc dzielić się swoją wiedzą nie tylko ze swoimi pacjentami, ale też Wami, czytelnikami. Żywię tym samym nadzieję, że moi koledzy po fachu również zaczną się otwierać na innowacje po zapoznaniu się z nimi i wprowadzać nowatorskie metody leczenia do polskich gabinetów.

social media
Sending
Ocena czytelników
0 (0 votes)
Kategoria : Blog

Dodaj komentarz