Blog

Techniki behawioralne podczas wizyty dziecka u dentysty

Leczenie dzieci, które odczuwają strach przed dentystą, to nie lada wyzwanie. Lekarze powinni znać techniki, dzięki którym uspokoją swojego pacjenta i wyciszą jego negatywne emocje. W czasopiśmie „Journal of Dentistry” opublikowano pracę, której autorzy zastanawiają się, która technika behawioralna jest najskuteczniejsza. W tym celu przenalizowali łącznie 62 badania dotyczące skuteczności podstawowych technik zarządzania zachowaniem u dzieci odczuwających lęk przed stomatologiem.

Skuteczność technik BMT

Autorzy wspomnianej pracy to naukowcy z zespołu kierowanego przed dr Sotirię Gizani z Wydziału Stomatologii Dziecięcej Uniwersytetu w Atenach. Według nich lekarze dentyści powinni dysponować większym arsenałem technik behawioralnych, które są w stanie zaspokoić potrzeby pacjentów w kontekście poczucia bezpieczeństwa.

Techniki behawioralne dzielą się na dwie kategorie: podstawowe i zaawansowane. Do pierwszych zaliczają się m.in. technika mów-pokaż-zrób, wzmocnienie i rozproszenie uwagi, kontrola głosu czy obecność rodziców lub opiekunów podczas zabiegu. Druga kategoria obejmuje aktywne i pasywne sposoby samokontroli, sedację oraz znieczulenie ogólne. Z badań naukowców wynika, że lekarze częściej stosują techniki podstawowe. Okazało się również, że wszystkie techniki są skuteczne w obniżaniu częstotliwości bicia serca i nasyceniu krwi tlenem u młodych pacjentów w trakcie leczenia stomatologicznego. Pozwalają one również kontrolować niepokój i strach.

Aby uspokoić pacjenta oraz rozproszyć jego uwagę, można zastosować także bodźce audiowizualne i dźwiękowe. Techniki te często angażują dzieci, co sprawia, że ich myśli nie skupiają się na samym zabiegu.

Technika a wiek pacjenta

Zarówno badania przeprowadzone wcześniej, jak i wyniki uzyskane przez naukowców z Aten udowadniają pozytywny wpływ technik rozpraszania uwagi na zmianę zachowania dzieci w trakcie leczenia stomatologicznego. Preferencje pacjentów związane z formą odwracania uwagi różnią się jednak w zależności od wieku. Starsze dzieci wolą zakładać wirtualne okulary lub grać na telefonie komórkowym, natomiast te młodsze (poniżej 8. roku życia) preferują pasywniejsze formy rozproszenia uwagi, np. w postaci korzystania z tabletu czy ekranu przymocowanego do fotela dentystycznego. Niechęć młodszych dzieci do wirtualnych okularów może być związana z rozwojem poznawczym, gdyż zakładanie ich zwiększa istniejący lęk i odseparowuje od otoczenia. 

Zródła: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S030057122200358X?via%3Dihub, dentonet.pl

Mirosław Fojut

Lekarz specjalista, pasjonat rynku szczoteczek elektrycznych oraz towarzyszących im innowacji. Jestem autorem artykułów dotyczących nie tylko mojego zawodu, czyli chorób jamy ustnej i zębów, ale także tych bardziej „na luzie”, o tym, co w dentystycznej trawie piszczy. Śledzę na bieżąco nowinki dentystyczne od Ameryki po Chiny, aby móc dzielić się swoją wiedzą nie tylko ze swoimi pacjentami, ale też Wami, czytelnikami. Żywię tym samym nadzieję, że moi koledzy po fachu również zaczną się otwierać na innowacje po zapoznaniu się z nimi i wprowadzać nowatorskie metody leczenia do polskich gabinetów.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button